reklama

Cestovanie chudobnou Indočínou

Na jar som absolvoval cestu po Indočíne. Zdržovali sme sa hlavne v Laose, Kambodži a pár dni v okolí Hanoi a Saigon. Príspevok je o dojmoch z cesty, paralelnom svet turizmu v nich, dopade na životné prostredie, ľudí samotných, ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Obrázok blogu

Úvodom toľko, že cestu som si užil do posledného dňa. Tento kút sveta má pre mňa už dlhšie svoje čaro. Ľudia, architektúra i krajina mi imponovala všade, kde som sa pohol a až na Hanoi som sa nikde nestretol s podvodmi, alebo inými nepriemnosťami. Napriek tomu som si z cesty nepriniesol len dobré pocity.

laoský mních

Hlavne Kambodža zruinovaná neosvietenou diktatúrou a Laos sú jedny z najchudobnejších krajín na svete. Súčastne sú už ale pár desiatok rokov navštevované turistami. Ako sa zvykne hovoriť, turizmus je ich veľká šanca. Napr. Angkor Wat ročne navštívi dva milióny ľudí. Tí ale samozrejme pochádzajú z iného sveta, sú zvyknutí na iný životný štandard a sú zaň aj ochotný zaplatiť. A to nie len, keď majú hnačku. Postupne sa tak v týchto krajinách objavia päť hviezdičkové hotely, špeciálne turistické autobusové linky, európske kaviarňe, cukrárne, ... S európskymi cenami, pritom v týchto krajinách sa cena práce za mesiac zhruba rovná cene práce za deň. Tieto služby si domáci samozrejme nemôžu dovoliť a preto ich tam okrem obsluhy nestretnete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsmev Boha, Kambodža

O peniaze v prvom rade nejde. Je to ale veľmi zvláštny zjav, na ktorý som nebol zvyknutý. Precestoval som väčšinu európskych krajín, ale že v nejakej krajine existujú paralelné štruktúri výhradne pre turistov, to som nezažil. Ak chcete, tak sa v podstate s domácimi nemusíte stýkať vôbec. Z Letiska vás odvezie do vášho hotela taxík. Každý deň môžete rozmýšlať, či ísť na pizzu, dať si steak, alebo šnicľu. Po krajine sa presúvate letecky, alebo relatívne luxusnými autobusmi. Tento fenomén je len logický dôsledok pohľadávky a sám som si po pár týždňoch ázijských slížov rád dal niečo európskejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mekong vo Vientiane, Laos

V čom je vlastne problém? Je to veľmi zvláštny pocit popíjať niekde svoj chladený drink za povedzme 3 doláre a pozorovať okoloidúcich domorodcov, ktorí na ne robia možno celý deň. Alebo jesť s vedomím, že časník, ktorý vám priniesol váš vyprážaný syr, by si ho sám nikdy nedal. A to nie len pre to, že aziatom veľmi nechutí.

Cesta do školy, Laos

Za ich chudobu mi nemôžeme a v podstate je predsa dobré, že sme tam prišli a nechali tam nejaké peniaze. Hm, rád by som tomu uveril, ale odhadujem, že z toho, čo som tam utratil prišlo obyčajným ľudom tak jedno promile. Obávam sa, že hotely a ubytovne vlastní buď nejaká zahraničná spoločnosť, alebo členovia vládnucej vrstvy a ich podriadení. Takú okatú sociálnu nerovnosť, ako v Kamobodži som nevidel ani na Ukraine. Na jednej strane luxusné japonské džípy, na druhej tisíce starých mopedov a bicyklov. Navyše sú tieto krajiny aj oproti nám úžasne skorumpované a peniaze sa strácajú ešte rýchlejšie. Napríklad vstupné do Angkor Wat je 40 dolárov. To značí, že za rok sa ňom vyberie do 80 miliónov dolárov. Táto UNESCO chránená pamiatka je ale bytostne odkázaná na zahraničných donorov, ktorý ju zachraňujú, lebo zo vstupného sa zrejme len kupujú Mercedesi pre súdruhov. O jednom z exotov, ktorý sa tom podieľajú a majú môj obdiv, ale i počudovanie, sa môžete dočítať tu. To isté platí i nemocniciach. V Siem Reap som videl len čínsku, japonskú a švajčiarsku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

romantický západ slnka, Mekong, Laos

Ďaľsí veľmi negatívny vplyv turizmu je dopad na životné prostredie. I sedliackym rozumom človek ľahko príde na fakt, že turista vyprodukuje oveľa viac odpadu, ako jednoduchý domáci. Turisti taktiež spotrebujú veľa vody. Samozrejme, že okrem sprchovania aj veľa pitnej, ktorá sa dodáva v plastových fľašiach. Okrem toho sa do krajiny dovážajú kvantá zahraničných potravín, s ktorými prichádzajú i ich obaly. Rozvojové krajiny majú iné problémy ako organizovať nakladanie s odpadmi. Veľa krát som videl na vlastné oči, že nie sú na ten množiaci sa odpad pripravení a nedokážu ho ani riadne zlikvidovať i v relatívne rozvynutom Vietname. O Laose si asi ilúzie nerobí nikto. Stačí zablúdiť trochu mimo turistických trás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

realistický západ slnka (v tomto si ľud umýva zuby)

Čo dodať? Mne osobne sa teda turizmus v týchto krajinách veľmi nepozdáva. Necítim sa tam byť až takým pozitívnym elementom a i keď by som ešte veľmi rád navštívil Burmu a veľa iných krajích tohto typu, možno si predsa len vystačím s reportážami v Televízií a radšej si pôjdem na plieskavicu do Srbska, španielsku paellu alebo na škopek k našim bratom.

chrám vo Vang Vien, Laos

Juraj Peťko

Juraj Peťko

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Všetko potrebné je priamo, alebo nepriamo uvedené v článkoch :-) Zoznam autorových rubrík:  inéFínskoUkrajinaBalkánIné cestyFoto

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu